Google AdWords

Du har helt sikkert set dem før; Google AdWords. Det er en type specielle links, som Google placerer i deres søge resultater. Disse links ligner søgeresultaterne meget, men har dog nogle væsentlige forskelle.

De normale søgeresultater hos Google er oprettet af Google selv. Det er søgemaskinen, som finder hjemmesider på nettet, gennemlæser teksten og vurderer, hvor relevante siderne er, når der søges på en bestemt tekst. Disse søgeresultater bestemmer vi selv meget lidt over fra dag til dag. Det er udelukkende Google og deres systemer, som bestemmer hvilke links, der står øverst*. Disse links kaldes organiske links, da de opstår og forsvinder organisk.

Google AdWords er derimod under vores kontrol. Vi kan selv bestemme hvilke ord eller sætninger, vi ønsker at komme frem på, hvad teksten i AdWords-annoncen skal være og hvilken side, vi ønsker at linke til, hvis brugeren klikker på annoncen. Vi har meget mere frihed til, at bestemme præcis hvad vi ønsker, at vise til folk på internettet og hvornår vi ønsker at vise det. 

Hvad er så ulempen ved denne øgede fleksibilitet?

Selvfølgelig får vi ikke alle disse muligheder for at rette i tekster og søgeord gratis. Der skal betales for denne service. De specielt tilrettede Google AdWords koster i sig selv ikke noget, at få vist i Googles søgeresultater, men hver gang en bruger klikker på linket, koster det et mindre beløb. Det er disse betalte eller sponsorerede links, som er Google AdWords. Ud fra denne forskel kan du se, at organiske links ikke er det samme som AdWords.
 

Hvad koster et klik igennem Google AdWords så?

Ja, vi ved, at vi skal betale for vores klik, men hvor meget skal vi så forvente, at betale for et enkelt klik?
Det kan der desværre ikke gives et definitivt svar på. Det hænger sammen med, at Google altid forsøger at vise et bestemt antal Google AdWords links på et givent søgeresultat. Generelt vil Google gerne vise 10-11 AdWords links pr. søgeresultat. Hvis der er så 25 mennesker om buddet, så vælger Google at vise de links, der vil blive betalt mest for, såfremt der klikkes på linket.

Der er derfor tale om en online auktion. Ved hver søgning udlover Google en række AdWords visninger og dem, som vil betale mest for at blive vist ved denne søgning, får vist sine AdWords. Hvis alle de andre gerne vil betale en høj pris for, at få vist netop deres link på en bestemt søgning, vil du også skulle betale en høj pris for at komme frem blandt de viste kandidater. Den endelige pris afhænger derfor af de samme variable, som gælder for de frie markedskræfter; nemlig udbud og efterspørgsel. Er der mange søgninger på dit emne og få udbydere, kan dine klik købes meget billigt.


Hvad kan vi gøre for dine AdWords?

Vi har stor erfaring med, at byde det korrekte beløb for dine klik. Gennem overvågning af de AdWords kampagner vi kører, kan vi jævnligt justere vores bud hos Google, således at vi får flest mulige klik til den mest fordelagtige pris. Det kræver både kendskab til matematikken bag Googles valg af hvilke annoncer, de helst vil vise, samt et godt kendskab til brugernes søgemønstre.

*Vi kan gøre visse tiltag for at ændre de organiske links på Google. Det er dog en tungere opgave, som oftere er mere bekostelig end at bruge AdWords. Til gengæld giver det et resultat, som fremover vil levere gratis trafik til de valgte sider og i sidste ende bedst kan betale sig.

Jeg ønsker at blive kontaktet vedr.: